הפלגות כשרות למהדרין

הפלגות כשרות למהדרין

מאת : יעקב מאור עורך "ותוליכנו לשלום"

ההפלגות כשרות למהדרין של כושר קרוז

הפלגות ושייט מעוררים אצלנו ענין מאז ימי נח. אחד מבני יעקב אבינו -זבולון- שכן לחוף ימים וסמלו היה אוניה. ההפלגה של יונה הנביא נחשבת אחת מהמכוננים שבסיפורי התנ"ך, ואנחנו קוראים אותו מידי שנה בתפילת מנחה של יום הכיפורים. לאחרונה גם הציבור הדתי מגלה את עולם הקרוזים, ורבים מאיתנו מגלים ענין אישי בחופשת שייט כשר.

אבל אצלנו -שומרי הכשרות- זה לא פשוט. אחד ההיבטים החשובים שמרכיבים את הקרוזים הוא הגסטרונומיה. באוניות יש שפע של אוכל מסוגים שונים, ובופה ללא הפסקה. יש גם "מסעדות נושא" שבהן מגישים ארוחות גורמה בתוספת תשלום. אבל אנחנו לא יכולים ליהנות מהשפע הזה בגלל שמירת הכשרות.

אפילו במסעדה הצמחונית המיוחדת שעל האוניה יש לנו מגבלות בגלל הרטבים הלא כשרים ובגלל כלי הבישול וההגשה. בגלל זה סוכנת נסיעות אומרת לי בבדיחותא: "בהפלגות כשרות למהדרין כולם עולים במשקל, חוץ מהלקוחות הדתיים שלי שבסוף ההפלגה יורדים מהאוניה במשקל נמוך מזה שעלו עליה"…

דרישות הכשרות שלנו אינן אהודות על חברות השייט, ועלינו להבין את הצד שלהן. איך אנחנו נראים בעיניהם? ובכן, על האוניות החדישות יש כ5,000 נוסעים בכל הפלגה. במטבחי האוניה מכינים עבורם 15,000 ארוחות ביום. זו כמות אדירה לכל מטבח תעשייתי, ומחייבת הקפדה על תיזמון וכלי בישול וכלי הגשה.

המטבחים וחדרי האוכל באוניות פועלים בלחץ של זמן ולחץ של מקום, ומתקתקים כמו מכונה משומנת. אם בין 5,000 הנוסעים יש עשרה או אפילו מאה נוסעים שדורשים מזון מיוחד, בישול מיוחד, וכלי אוכל מיוחדים, זה משבש את העבודה השוטפת והזורמת של הטבחים והמלצרים. במיוחד כאשר אנחנו דורשים להכניס למטבחים הצפופים משגיח כשרות, שמסתובב בין הרגליים של הטבחים.

לכן אפשר להבין למה חלק מחברות השייט מתייחסים אל הנוסעים הדתיים כמטרד. למרות זאת גם אנחנו יכולים להשתלב עם הפלגות כשרות למהדרין, הפלגות כשרות בעולם ולאכול מזון כשר. בעת הזמנת הקרוז בכל משרד נסיעות או באינטרנט, עלינו להודיע מראש שאנחנו רוצים אוכל כשר.

אצל רוב החברות חייבים לסגור את הזמנת האוכל הכשר 90-100 יום לפני ההפלגה. ויש חברה שמאפשרת אפילו עד 40 יום לפני ההפלגה. זאת כדי לתת להם שהות להתארגן מול חברות הקייטרינג הכשר. נקבל מהם דף עם מבחר תפריטים ומנות, שעליו נתבקש לסמן מה אנחנו מעוניינים לאכול בכל ארוחה.

האוכל הכשר כלול במחיר הקרוז, חוץ מחברת השייט MSC שגובים תוספת 22 יורו לארוחה לאדם. טלי נוי, מנהלת MSC בישראל מסבירה זאת בכך שמחירי קרוזים כשרים שלהם זולים לעומת המתחרים, ולכן קשה להם יותר לספוג הוצאות חריגות נוספות.

בכל חברות השייט אפשר להזמין מראש אוכל כשר. עומדים לרשותנו  שלושה סוגי פתרונות לכשרות, שאני מחלק לקבוצות בשמות "הטוב, הרע, וה…מפואר".

קרוז כשר הרמה הפשוטה- מופשר בחמגשיות

הרמה הפשוטה והזולה ביותר של אוכל כשר היא מנות בחמגשיות כמו במטוסים. זה נקרא גם Lunch Box. האוכל הזה בושל לפני כמה שבועות, הוקפא, והופשר לארוחה הנוכחית. בד"כ ארוחות הערב הכשרות הן בשריות. ארוחות הצהריים לפעמים הן חלביות ומגישים בהם פיצות מוקפאות שהופשרו.

בקרוזים שמפליגים מהחוף המזרחי בארצות הברית האוכל הכשר מגיע מחברת הקייטרינג 'ווברמנ'ס' מפלורידה, עם הכשר של OU. כל הבשרים הם גלאט, ומוצרי החלב שלהם "חלב ישראל". המעדיפים כשרות מהודרת יכולים לקבל חמגשיות גלאט מחברת 'סטרלינג-גלאט' בפלורידה, עם הכשר של הרב קלמן ויינפלד מועדת התורה של OK.

עד היום טרם פגשתי אדם שאמר שהאוכל הכשר בחמגשיות היה טעים. להיפך, ראיתי חברים דתיים בהפלגות כשרות למהדרין שהריחות של המטעמים בחדרי האוכל מטריפים אותם, והם משליכים לאשפה את החמגשיות התפלות ולוקחים מהמזנון אוכל כמו שאר הנוסעים. אומנם לא נוגעים בבשר הטרף, אבל יש בינינו כאלה שמתירים לעצמם לאכול פסטות וכדומה שבושלו בכלים לא כשרים, ומוגשים בצלחות שאתמול אכלו בהן גם חזיר.

בנוסף לחמגשיות, אנחנו יכולים לבקש מהמלצר או מהטבח לעטוף את הדגים או את הירקות ותפוחי האדמה בשתי שכבות של נייר אלומיניום, ולחמם עבורנו בתנור. אפילו עם זה יש בעיה למחמירים בנושא של "בישול עכו"ם", ונתקלתי בנוסעים חרדים שמבקשים מהטבח לעטוף בעצמם את הדג בנייר אלומיניום. הטבחים המנוסים, ובמיוחד הטבח הראשי, מכירים היטב את השיטה של נייר אלומיניום, והמלצרים יודעים למי צריך להגיש סכו"ם פלסטיק וצלחות חד פעמיות.

הדחת צלחות וסכו"ם באוניות נעשית במדיח תעשייתי במים רותחים בטמפרטורה של 100 מעלות. בשולחן ערוך (או"ח תנ"א,ה') פסק המחבר ששטיפה ברותחין דינה כהגעלה, ולכן אנחנו יכולים לאכול מכלים כאלה באוניות. אבל למען הגילוי הנאות עלינו לדעת שהרמ"א מחמיר ופסק שהמים הרותחים צריכים גם לבעבע, וכיום יש רבנים שפוסקים כמוהו לחומרה ואוסרים שימוש בכלי האוכל באוניה. ינהג כל אחד מאיתנו לפי רבותיו.

בארוחות הבוקר נוכל להסתדר עם כל הנוסעים. במזנון נוכל לקחת ירקות ופירות לא חתוכים וגם ביצים קשות. בין סוגי הלחם יש גם מאפים ללא חומרים משמרים. ביחס להתחשבות בצרכי כשרות ראוי לציין לשבח מיוחד את חברת נורביג'יאן. סמנכ"ל נורביגיאן לפיתוח עסקי בינלאומי, הארי סומר, הוא יהודי מרקע דתי.

הוא זה שעומד מאחורי היחס המיוחד של חברת נורביג'יאן לנוסעיה מהציבור הדתי. סגן הנשיא של נורביג'יאן, ניק ווילקינסון, הכריז במסיבת עיתונאים בתל אביב כי בהפלגות שלהם כל דגני הבוקר הם כשרים. קנייני המזון של נורביג'יאן רוכשים לכל הנוסעים רק קורנפלקס כשר, וגם הנוסעים הלא-יהודים אוכלים מהדגנים הכשרים. מבחינת החברה זה אותו טעם וגם אותו מחיר. כך גם כל הנקניקיות והפסטרמה שמוגשים לכלל הנוסעים הינם כשרים בלבד.

סוגית האוכל הכשר באוניות נופש לא מסתיימת במטבח אלא גם בחדרי האוכל. יהיה לנו לא נעים לשבת בשולחן כשלצידנו אוכלים חזיר וטריפות. לכן עלינו לבקש מהמלצר הראשי שולחן פרטי, או להושיב אותנו עם נוסעים שומרי כשרות אחרים. אנשי הצוות באוניה, ובכללם גם המלצרים, משתדלים מאוד להנעים לנוסעים את הטיול, וייענו ברצון לכל בקשה סבירה. ביומיים הראשונים הם לומדים את הרצונות המיוחדים של כל נוסע, כדי למלא את מבוקשו בהמשך הקרוז עוד לפני שיבקש.

קרוז כשר רמה טובה: אוכל מופשר בצלחות

יש סיטונאי תיירות שמשדרגים עבורנו את האוכל הכשר בקרוזים. כאשר סוכן נסיעות מארגן קבוצה של 20 חדרים ומעלה, חברות השייט מגלות גמישות מסוימת, ומקצות פינה במטבח ותנור מיוחד לאוכל הכשר. לקבוצה מצרפים משגיח-טבח שמכשיר פינה במטבח ומכין כל יום סלטים טריים, דגים טריים ופאסטות ופיצות.

לפעמים אף אין צורך בהכשרת התנור. יש אוניות שבמטבחיהן יש תנורי פירוליטי חדישים עם ניקוי עצמי בחום של 500  מעלות, והפוסקים בדורנו פסקו שזה נחשב "ליבון חמור" גם לתנור וגם לתבניות שבו. המשגיח צריך לשים לב רק לכך שהאוכל הכשר יחומם בתנור מיד לאחר ניקוי עצמי. המנה העיקרית של הבשר מגיעה קפואה מחברות הקייטרינג הכשרות במיכלים וקופסאות או אף בחמגשיות. הטבח מוציא את הבשר מהחמגשיות, ומחמם אותו ומתבל אותו.

ההגשה לשולחנות היא בצלחות אישיות, ולא בחמגשיות הארוזות כמו במטוסים. כיום יש בישראל 4 חברות תיירות שמארגנות קבוצות שבהן מגישים אוכל כשר בצלחות. חלוצת הטרנד הזה היא חברת התיירות 'גולדן טורס' שמפנקת את לקוחותיה, ומגישה אוכל בצלחות חרסינה וסכו"ם מפוארים השמורים לקבוצה הדתית בלבד.

המנכ"ל, יהושע וידהורן, הצליח לשכנע את חברת הולנד-ישראל לשמור במיוחד ללקוחותיו שומרי הכשרות את כלי האוכל החדשים שבמחסני האוניה. להפלגות של הקבוצות הכשרות הוא מעלה גם משגיח מטעמו שמכשיר את אחד התנורים במטבח, וסוגר במנעול אזורים במקררים.

גם חברת 'סנטר נסיעות' מארגנת קבוצות של קרוז כשר ומגישה אוכל כשר טרי ומופשר לא בחמגשיות, אלא בצלחות חד פעמיות וסכו"ם פלסטיק חד פעמי. מנהל החברה, איתמר מדינה, הצליח לסגור פינה במטבח באוניה Navigator of the Sea של חברת השייט רויאל קריביאן.

בשנה זו הצטרפה למארגני קבוצות הקרוזים הכשרים גם חברת "שביל הזהב", מהוותיקות ביותר בענף הקרוזים בישראל. מנהל החברה, סימן עובדיה, מוכר קרוזים כבר 17 שנה, והשנה החל לארגן קבוצות מיוחדות גם לקרוזים כשרים, באמצעות חברת הבת שלו "קרוז תור". לקבוצות כשרות הוא מגיש אוכל מופשר בצלחות, ולא בחמגשיות. המיוחד ב'קרוז תור' הוא בהצלחתה "לכופף" גם את חברת השייט הענקית נורביג'יאן להתגמש לטובת הנוסעים השומרים כשרות. שירות כזה מעניקה תור-קרוז גם בחברת השייט הולנד-אמריקה, אבל זה כבר לא חידוש. סימן עובדיה מארגן לקבוצות הדתיות שלו גם סיורי חוף מיוחדים עם ביקורים באתרים יהודיים ובתי כנסת בנמלי העגינה. אם כי הופתעתי לגלות שאחת ההפלגות לקבוצה דתית מתוכננת ל…תשעת הימים.

יש חברת תיירות דתית נוספת שמרבה לפרסם מודעות על טיולים מאורגנים, וביניהם גם קרוזים מאורגנים. במפגש שהתקיים לאחרונה לשיווק קרוזים הכריז מנהל החברה שבקרוזים שלהם יש "אוכל טרי כל יום". אחד מסוכניו אמר לי שמדובר באוכל מופשר שמוגש בצלחות. כששאלתי "אז למה הבוס שלך אומר שזה אוכל טרי?", השיב לי: "כנראה התכוון לירקות הטריים שמוגשים בארוחת הבוקר".

הפלגות כשרות למהדרין המפואר: גורמה מבושל טרי

בעולם היהודי פועלות שתי חברות תיירות שמציעות שייט כשר עם אוכל גורמה כשר וטרי מידי יום.

למה רק שתיים? כי חברות השייט אינן מוכנות לעשות שינויים במטבחים ובנהלים שלהן. אבל כאשר יש קבוצה מאורגנת של יותר ממאה חדרים, חלקן מוכנות להתגמש וללכת לקראתנו. רק אז הן מוכנות להכשיר מטבח שלם וחדר אוכל מיוחד לאוכלי הכשר, ולהתיר להביא לאוניה צוות חיצוני של שפים ומשגיחים ומלצרים. הבעיה שלנו היא שרק שתי חברות תיירות דתיות מצליחות לארגן קבוצות כה גדולות. האחת היא 'קרוז כשר' Kosher Cruise מירושלים, והשניה היא 'כֹּשֶרִיקָה" Kosherica מניו יורק.

חברת 'קרוז כשר' מוציאה בכל שנה 6 קבוצות של יותר ממאתיים נוסעים דתיים. מתוכם רק כ20-50 ישראלים, והשאר מהציבור הדתי מצרפת בלגיה איטליה וארה"ב. הם עובדים עם חברת השייט האיטלקית Costa ובעיקר על אונית הפאר Costa Diadema. מידי יום הם מגישים 4 ארוחות גורמה טריות שמבושלות במטבח הכשר באוניה. לכל הפלגה הם מצרפים שף וסו-שף יהודים שומרי כשרות. הטעם גבוה בהתאם.

גם המחיר. זאת בגלל שחברת קוסטה דורשת מהם תשלום גבוה על פינוי חלק מהמטבח באוניה, וגם הבאת צוות בישול עולה להם ממון רב. את ההוצאות הגדולות הנוספות הם מחלקים בין חברי הקבוצה. מנכ"ל 'קרוז כשר', מיכאל טשידלר, מסביר לנו שבישראל תחום השייט נמצא בחיתוליו, ובינתיים אף חברת תיירות ישראלית איננה מצליחה לארגן קבוצה של יותר ממאה נוסעים. הייחוד של חברת 'קרוז כשר' הוא שהם עובדים גם עם הציבור הדתי בצרפת ובארה"ב, ולכן הם היחידים שמצליחים לארגן קבוצות גדולות של דתיים.

הרמה הגבוהה ביותר בתחום הקרוזים הכשרים מוצעת על ידי החברה האמריקאית כֹּשֶרִיקָה. באוניות הקרוזים יש בנוסף למטבחים ולחדרי אוכל מרכזיים שכלולים במחיר ההפלגה, גם 'מסעדות נושא' שבהן מגישים אוכל איטלקי או טבעוני או דרום אמריקאי וכיו"ב. למנכ"ל קושריקה, אפי שיפמן, יש שיטה מיוחדת: היא מסכמת עם חברות השייט לסגור למענה את אחת מ'מסעדות הנושא' באוניה ואת המטבח הצמוד. והיא מכשירה אותם ומביאה שפים מהדרגה הגבוהה ביותר שמכינים אוכל כשר למהדרין, גלאט.

הבעיה היא שכדי לסגור 'מסעדת נושא' דורשות חברות השייט לשלם להן מראש שיפוי על הרווחים שהיו נכנסים לקופתם אילו היו מפעילים את המסעדה כרגיל. שום חברת תיירות ישראלית אינה יכולה לעמוד בדרישות היקרות האלה, זולת אפי שיפמן מקושריקה.

בנוסף, באוניה יש מספר מטבחים במיקומים שונים. המטבח הצמוד למסעדת הנושא, ובנוסף לו מאפיה וקונדיטוריה במיקום אחר באוניה, ובנוסף מטבח קינוחים במקום שלישי. בכל אחד מהמקומות צריך להיות משגיח כשרות, ויש שני משמרות עבודה למשגיחים.

המשמעות היא שמלבד השף הראשי ועוזריו, קושריקה מצרפים לכל הפלגה עוד 6 משגיחים (ועוד אנשי צוות וחזנים ורב). מישהו צריך לממן את ההוצאות הגדולות האלה. לכן ההפלגות באמצעות קושריקה הן היקרות ביותר בשוק, ומחיריהם פי שלשה ואף פי ארבעה ממתחריהם (אם כי קשה לומר שיש להם מתחרים באיכות השירות).

לדוגמה: ביום כתיבת שורות אלה אני רואה באתר של Kosherica הצעה להפלגה של שבוע בים התיכון על האוניה EPIC במחיר של 3,105 דולרים לחדר פנימי, ולחדר עם מרפסת המחיר בקושריקה 3,570$. לעומתם, באתר של חברת NCL בעלת האוניה EPIC מוצעת אותה הפלגה (על אותה אוניה ויציאה באותו יום 18/8) במחיר 1,050$ לחדר פנימי, ו1,280$ לחדר עם מרפסת. שליש מחיר! אגב, חברת 'גולדן טורס' מוכרים חדר פנימי באותה הפלגה במחיר 1200$, כשבזה כלול גם אוכל כשר בצלחות וגם סיורי חוף.

קושריקה מפנקים את לקוחותיהם ברמה הגבוהה ביותר בכל התחומים. לא רק באוכל אלא גם בבידור. לכל הפלגה מצרפים חזנים ידועי שם, כלייזמרים, זמרי מוזיקה חסידית, ורבנים פופולריים שנותנים שיעורי תורה מידי יום. ביניהם גם הרב שלמה רסקין מאפרת, וגם מרצים מרתקים ידועי שם כמו אלן דרשביץ ואישים בליגה שלו. במושגים ישראלים אפשר לומר שאפי שיפמן מקושריקה היא כמו "דפנה כהן של הקרוזים".

שיתוף ב facebook
שתף
שיתוף ב whatsapp
שלח
שיתוף ב twitter
צייץ
שיתוף ב pinterest
PIN IT

תגובות

עוד בבלוג

כתבו לנו

ליצירת קשר בכל נושא, נא מלאו את הפרטים ונציג שלנו יחזור אליכם בהקדם:

סגירת תפריט
×
×

עגלת קניות